Onderwijs in 2032

Groene school

We willen samen met de leerlingen het afval wat we maken scheiden, niet alleen in de klassen, maar ook op het schoolplein. Ook willen we ervoor zorgen dat er zonnepanelen op het dak komen waardoor we groene energie gaan verbruiken. We willen de leerlingen actief meenemen in de thema's klimaat en milieu, zodat ze hier bewust van worden en zelf ook een verschil willen maken.  

 

Gezond leven en bewegen

We willen graag dat leerlingen gezond door het leven gaan, dit willen we stimuleren door fruit en groente aan te bieden in de kleine pauze en op de gangen ruimte maken voor bewegelijkheid. Wij vinden bewegen belangrijk, omdat dit een positief effect heeft op het leerproces. Na een bewegingstussendoortje (Energizer) hebben de leerlingen weer energie om aan de volgende les te beginnen en kunnen ze hun concentratie er beter bijhouden. 

 

Verdeling van de klassen

Al onze groepen zijn apart, behalve groep 1/2. Wij geloven dat het combineren van groep 1/2 positief bijdraagt aan het sociaal-emotionele gedrag van leerlingen, maar ook bij de cognitieve vaardigheden. Leerlingen leren hierdoor samen te spelen en werken met oude en jonge kinderen.

 

21 eeuwse vaardigheden

Onze school maakt gebruik van de 21 eeuwse vaardigheden. Hierdoor bereiden wij de leerlingen voor op de snel veranderende toekomst, technologie en digitalisering. Onze leerlingen moeten worden voorbereid op beroepen die waarschijnlijk nog niet bestaan. Het is steeds belangrijker in de huidige maatschappij dat leerlingen leren communiceren, kritisch en creatief denken en dat ze leren samenwerken. Onze school is zo gebouwd dat er veel ruimte is om te samenwerken. Er is op school veel aandacht voor discussiëren zodat kinderen leren creatief en kritisch te denken. Onze school werkt met Chromebooks  zodat leerlingen ICT vaardig worden en zich kunnen redden in onze digitale wereld. 

Onderzoekend leren

Ook willen we de leerlingen laten onderzoekend leren. Onderzoekend leren is een werkvorm waarbij de leerlingen zelf de wereld om hun heen ontdekken en onderzoeken. Met onderzoekend leren worden de leerlingen uitgedaagd om vragen te stellen over wat ze zien in de wereld om hun heen. Ze worden nieuwsgierig gemaakt waardoor we de leerlingen worden gestimuleerd tot actief en creatief leren. Doordat de leerlingen actief betrokken zijn vergroot dit de autonomie en motivatie van de leerlingen. 

 

Talenten ontwikkelen 

Wij willen de leerlingen hun talenten laten ontdekken en ontwikkelen.  We spreken de leerlingen aan op hun talenten, waardoor de leerlingen zich gezien en gehoord voelen. Waardoor dit de autonomie en motivatie vergroot van de leerlingen. 

Dit willen wij doen door middel van talentenkaarten van Luk Dewulf. Elk kind heeft een eigen verzameling talenten. Vaak weten ze niet welke dat zijn. Door onze talentkaarten en talentgesprekken leren wij de kinderen te ontdekken welke talenten ze hebben en hoe zij die kunnen laten groeien en gebruiken. 

Thijstraat 4 - 7596 LG - Rossum

+ 31 541 763920

info@kbdekameleon.nl

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb