Identiteit

Onder identiteit van een school verstaan we het eigene of dat wat een school uniek maakt. De identiteit van onze school wordt onder andere zichtbaar in de wijze waarop de leraren omgaan met de kinderen, ouders en met elkaar. Dus wat je kunt zien. Identiteit wordt ook zichtbaar in de inhoudelijke keuzes die de school maakt: wel of niet een kerstfeest of de keuze van een methode voor rekenen of taal. De identiteit van de school wordt door het team vertaald in doelen voor opvoeding en onderwijs (Alkema et al., 2015).

Maatschappelijk identiteit

De maatschappij waar wij momenteel in leven is heel pluriform. Dat betekent dat er veel verschillende religies, achtergronden en bijbehorende verhalen in Nederland zijn. Wij als 'De Kameleon' staan hier voor open. Ondanks wij een katholieke school zijn, vinden wij het belangrijk dat iedereen zichzelf mag zijn in onze school. We staan open voor iedereen ongeacht cultuur en afkomst. Wij proberen de kinderen zoveel mogelijk goede kennis mee te geven, zodat zij de maatschappij in kunnen. Dit gevoel proberen wij te creëren door leerlingen positief te benaderen en leerlingen nog verder te ontwikkelen in hun eigen talenten en hun eigen kwaliteiten.

Levensbeschouwelijk identiteit

Een levensbeschouwing probeert antwoord te geven op levensvragen. Levensvragen zijn vragen naar de zin van het leven: wie ben ik als mens, hoe moet je met je medemens omgaan, waarom doen mensen zoals ze doen, is er leven na de dood? Het levensbeschouwelijke aspect heeft te maken met je mensbeeld en je zelfbeeld. Bij het zoeken naar antwoorden laten we ons op verschillende manieren inspireren: door de natuur, de cultuur, door religie of door onszelf. Dit doen wij door te stimuleren en om te leren ontdekken. De levensbeschouwelijke identiteit werkt, door in de expliciete aandacht godsdienst, religie of levensbeschouwing. In de manier van omgaan met elkaar en in de keuze voor bepaalde onderwerpen en werkvormen staat bij onze basisschool vooraan. De Kameleon is een Katholieke school. Wij geven de leerlingen katholieke normen en waarden mee, dit doen wij door middel van kunst. We bieden creatieve vakken aan waarbij de leerlingen zich kunnen uiten. We willen de creativiteit van de leerlingen stimuleren. Daarvoor hebben wij bijvoorbeeld muzieklessen, handvaardigheidslessen, technieklessen etc.

Pedagogisch identiteit

Bij pedagogisch identiteit bedoelen we de opvoedende taak van de school waarin het gaat om 'meer dan onderwijs', namelijk om persoonlijke sociale vorming. De pedagogische identiteit wordt zichtbaar in alle aanzichten van het school zijn: de doelen, de organisatie, de omgang met kinderen, collega's en ouders, de leerstof, het pedagogisch klimaat, enzovoort. Hierbij kunt u denken aan de manier waarop de school met belonen en straffen omgaatOnze school benadert de leerlingen altijd positief, welk werk en hoe de leerling dit doet, wij kunnen altijd een compliment geven.

Op de Kameleon vinden wij het belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen. De leerling wordt gezien of gehoord, dit staat bij ons vooraan.

We streven ernaar om een optimale werksfeer te creëren in de klas, waar het belangrijk is dat iedereen fouten mag maken en er duidelijke regels/verwachtingen zijn.

Al vanaf groep 1/2 wordt er gebruik gemaakt van het programma 'Rots en Water', we bevorderen hierbij het groepsgevoel in de klas en het zelfvertrouwen van de leerlingen.

We vinden een veilige plek voor zowel kinderen als volwassenen in de school belangrijk. Daarom zijn we een KiVa-school. Kiva is een breed wetenschappelijk onderbouwd programma dat gericht is op het creëren van een aangename school waar iedereen zich goed voelt en daardoor optimaal kan ontwikkelen tot een fijn en sociaal individu.

Vakdidactisch identiteit

Bij het vakdidactisch identiteit gaat het vooral om de wijze waarop het onderwijs in de school vorm krijgt. Je kunt hierbij denken aan de keuze van de leerstof, de inrichting van de onderwijsleersituatie, de schoolorganisatie en het schoolgebouw.

Wij op onze school 'De Kameleon' vinden het belangrijk om online methodes te gebruiken, maar willen wel dat leerlingen blijven schrijven. Dit willen wij omdat er bewezen is dat het beter is voor je taalgevoel, motorische vaardigheden en je geheugen. Ook helpen de motorische vaardigheden bij het vergroten van je leerprestaties in het bewegingsonderwijs. We leggen een accent op door de leraar geëiste schoolse prestaties, de kinderen worden dan regelmatig onderworpen aan toetsen om de voortgang in de prestaties te meten.

We hebben tussen de lessen door veel korte bewegingsactiviteiten (Energizers) en uiteraard biedt onze vakdocent ook twee keer in de week bewegingsonderwijs aan.

Wij werken met weektaken, zo krijgen de leerlingen in het begin van de week een overzicht wat de leerlingen die week te wachten staat, dit brengt een verantwoordelijkheidsgevoel voor de leerlingen mee. Wanneer we merken dat een leerling meer uitdaging nodig heeft, bieden wij deze mogelijkheid. Ook wanneer een leerling met een bepaald vak moeite heeft, bieden wij extra ondersteuning aan.

Bronnen:

Messelink, R. (2017, 28 augustus). Feit of Fictie: schrijven is beter dan typen. eenvandaag. Geraadpleegd op 10 januari 2022, van https://eenvandaag.avrotros.nl/item/feit-of-fictie-schrijven-is-beter-dan-typen/

Alkema, E., Kuipers, J., Lindhout, C., & Tjerkstra, W. (2015). 1.8.2 Onderwijs en identiteit. In Meer dan onderwijs (5de editie, pp. 59–66). Koninklijke Van Gorcum.

Maak jouw eigen website met JouwWeb