Reflectie

Hieronder reflecteren wij individueel op de opdracht 'Virtuele school.'

Isa

Voordat we begonnen met het bouwen van onze ideale school hebben wij veel gekeken naar de websites van voorgaande jaren. Hier hebben wij dan ook veel inspiratie kunnen uithalen. De samenwerking verliep na mijn gevoel heel goed. We zijn ruim op tijd begonnen waardoor we op het einde alleen nog maar de puntjes op de i hoefden te zetten. We hebben veel communiceert waardoor iedereen zijn of haar deel in de website heeft kunnen zetten. Eerste instantie hadden we gekozen voor een openbare school, maar na de uitleg van Sander waren we er al snel over uit dat we er een katholieke school van gingen maken. Door corona hebben we veel online moeten doen met elkaar, dit ging goed, maar fysiek bezig op school is toch een stuk fijner. Ik vond het een leuke en leerzame opdracht waar we onze eigen punten en identiteit in konden verwerken!

Elke

Ik vond de opdracht in de eerste instantie wat vaag, ik wist niet precies wat er nou van ons verwacht werd en hoe uitgebreid dit moest. Op een gegeven moment werd het me allemaal wat duidelijker toen ik er even voor ging zitten om de studiehandleiding door te lezen. Ook heb ik eerst veel gekeken naar de websites van afgelopen jaren. Hierin had ik een beeld waar we als groepje aan moeten denken voor onze school. Dit vond ik fijn. We zijn optijd begonnen met de opdracht. We zijn vaker online ervoor gaan zitten dan op school, dit verliep wel goed! Maar toch vind ik om op school elkaar weer te zien nog gezelliger :). We waren er snel over eens hoe onze ideale school eruit komt te zien. Deze afspraken verliepen goed, ook de samenwerking ging goed! We hadden de taken goed verdeeld en iedereen wist wat er van haar te wachten staat. De volgende keer wat ik anders zou doen, zou dan zijn om vanaf het begin meer te verdiepen in de opdracht. Eigenlijk hadden wij eerst een openbare basisschool, maar wisten eigenlijk helemaal niet het verschil tussen openbaar en katholiek. Ik ben blij dat we toch de overstap hebben gemaakt van openbaar onderwijs naar katholiek onderwijs. Zelf ga ik ook voor katholiek onderwijs kiezen, omdat ik ook zo ben opgevoed. 

Al met al was het een leuke opdracht, de opdracht was heel vrij waardoor we even een begin moesten hebben. Maar het was een gezellige tijd om deze opdracht met ze te maken! (soms iets te gezellig ;P)

Noami

Terugkijkend naar de opdracht virtuele school was het opzetten het moeilijkste deel. We zijn lang bezig geweest met het verzinnen van de naam omdat hij 'perfect' moest zijn. Daarbij hebben we, na de uitleg van Sander Kamphuis, de overstap van een openbare school naar een katholieke school gemaakt, waarbij ik denk dat dit een goede keuze is geweest, omdat we er over eens waren dat we allemaal hetzelfde idee hadden over onze katholieke school. Het samenwerken verliep soepel. We spraken af op school of zijn online bezig geweest via teams. Door veel te overleggen ben ik er van overtuigd dat dit onze ideale school is. We hebben eigen ervaringen meegenomen, gecommuniceerd over waarom we iets wel of niet moesten toevoegen. We hebben elkaar geholpen door elkaars teksten na te kijken en te helpen waar nodig was. De volgende keer is het wel handiger om mijzelf beter voor te bereiden op de opdracht door me er meer in te verdiepen. Voor de rest was het groepje fijn om mee samen te werken en hebben we een mooi resultaat neergezet. We hebben onze eigen kijk op onderwijs kunnen verwerken in deze opdracht en leren luisteren naar elkaar.

 

Bente

De opdracht 'virtuele school' vond ik een erg interessante en leerzame opdracht. Op het begin vond ik het een beetje onduidelijk wat er precies werd verwacht van ons. Later werd dit gelukkig duidelijk door de vele lessen. Hierdoor konden we aan de slag. We begonnen met het maken van het logo en het bedenken van de naam van de school. Hier hebben we veel tijd aan besteed wat achteraf misschien onnodig was. Hierdoor is er wel goed over nagedacht en staan we er allemaal 100% achter. 

De communicatie tussen ons verliep erg goed. We waren het snel met elkaar eens en luisterden naar elkaar. Iedereen had zijn eigen ideeën en had iets in te brengen over de school. Dit zorgde voor een prettige samenwerking. We hebben een aantal keren afgesproken op school om aan de school te werken. Ook hebben we door corona helaas ook veel via teams moeten overleggen. Dit verliep goed maar elkaar fysiek zien is natuurlijk fijner.

We hadden een goede taakverdeling gemaakt. Als iemand klaar was met haar taak hielp die de ander. Beslissingen hebben we wel met zijn allen gemaakt zodat we allemaal achter de belangrijke punten staan. Ik ben van mening dat dit de ideale school is en ben erg tevreden over het eindresultaat.

Marre

De opdracht ‘Jouw ideale school 2032’ vond ik erg interessant. Het maken van een begin was erg lastig, door het kijken bij voorbeelden van andere scholen, kregen we steeds meer een beeld van wat wij belangrijk vonden bij het ontwerpen van onze eigen school.

Onze samenwerking verliep erg goed, iedereen kreeg de mogelijkheid om haar eigen ideeën te laten zien door middel van een mindmap. Beslissingen werden daarna ook in goed overleg gemaakt zonder enige discussie.

Toen we eenmaal een beeld hadden van wat de visie van onze school was, zijn we de taken gaan verdelen. Belangrijke beslissingen overlegden we goed met elkaar, vanuit daar is de school tot zijn geheel geworden.

De situatie voor een samenwerkingsopdracht was door corona niet optimaal, we zijn dan ook vaak online bezig gegaan met de school.

Kortom was het een erg leerzame en creatieve opdracht, waarin je met een hele andere blik naar het onderwijs ging kijken. Door het werken in een groepje versterk je elkaar en kom je tot een mooi eindresultaat.

 

Thijstraat 4 - 7596 LG - Rossum

+ 31 541 763920

info@kbdekameleon.nl